Cândva
Am fost în casa ta,
acum – mai bine de trei mii de ani.
Un călător întârziat eram.
Bătea un vânt, amirosind a Ocean, a lan.
De prânz m-ai omenit
cu lipie de post.
Era cândva de-un Paște,
nainte să te naști,
un mit, nainte de Cristos.
Pe valea Nilului, un burg piramidal,
într-un amurg,
pe-un mal de infinit.
Păream imaginea copilului rănit,
de os domnesc.
Când Dumnezeu întoarse pagina
acestei lumi pe dos,
spre altă zi, sub altă stea.
Toți eram vii,
iubita mea
și moarte nu era!
Departe de Guantanamo
Sunt bine în pădurea mea,
în munții mei.
Departe de Guantanamo.
Somnul atotputernic
e azi o amintire.
Nesomnul mi-a așezat
coroana de jar
pe frunte.
Loja mea e în norii din cer.
Mă privesc în oglindă.
Sunt Doja
sau un țăran,
dulgher de biserici.
Înghit leacuri mici
ca niște insecte
și gândurile confuze
bâzâie insinuant
ca viespii.
Nimeni nu strigă.
Nimeni nu înjură.
Doar unuia – singur,
i-a căzut călușul
din gură.
Tanagre
Tot acolo ajungem,
șterși cu radiare
din catalog.
De un timp, olog,
râvnesc la trei picioare.
Să am toiag
și pana aripă de șoim.
Așa ne îndoim,
ne îndoim…
Ne facem cerc.
Din zi se naște zi.
Păpuși cu grații de tanagră.
Ciocnim de Paște
ouă sângerii.
Redevenim copii.
Afară plouă.
Și lordul și-a deschis
umbrela neagră.
Ochii păsărilor
Ochii păsărilor mă privesc de sus.
Stropi de lacrimă.
Stoluri de vrăbii mi-au adus
în turnul de fildeș,
flori de cireș și lumină.
Aud cum ninge cu bruși
de brânduși.
E pace la Cluj și ziua se-nclină
spre sud.
Se lungi, se mări.
Mă privește chiorâș,
cu un ochi de ciclop,
cuibărită în mine.
Mi-e zâmbetul – câș.
Mi-e unghia – fildeș
de diamant.
Cu arătătorul gigant,
arăt Doamne, spre Tine!
Amintiri din Hinterland
Aici e o țară.
Și în spatele ei,
altă țară.
Câte genii s-au născut
în curtea din spate.
De unde izvorăsc
fluviile.
Ele se varsă în mare,
când îmbătrânesc.
Generația mea
armiroase a Deltă.
Înaripate viori
Gorunului i se duse faima
că e nemuritor.
Avea în cuiburi înaripate viori.
Despre care un lutier din cetate,
se-ntreba în gând, cu mirare:
– Cine a mai văzut privighetori
să asude în nopți de trudă,
încât iarba să fie udă, în zori?
Azi încerc să retrăiesc spaima
Gorunului, când aude
cântecul de securi.
Vocea cui vorbea din scorburi?
Spaima Mea?
Spaima Lui?
Gând la gând
Iubita mea – crin între urzici.
Cuvânt nerostit
și bici de mătase, cu nuri.
Mi-e patima, grea.
Căci ai un lipici
care mă ține legat
în plase de fluturi.
Din când în când
îmi lipesc tâmpla, de tâmpla ta,
gând la gând.
Ești un basm nepovestit,
o pasăre cu oase de vânt,
o ramură frântă.
Azi te alint cu un cuvânt uitat.
Un ban de argint, rămas orfan,
în sat.
Îți recunosc mireasma de sine.
Îți adulmec colinele, line.
Ochiul din pântec
și inima care cântă
un cântec.
Suspin
Dumnezeule, care mă cerți,
care mă ierți.
Mi-e sufletul tot mai mare.
Mi-e inima tot mai stâncă.
Sufăr încă, am o supărare,
pe mine însumi.
E plânsu-mi.
E vântul care smulge din rădăcini
Gorunul Horii.
E roata morii.
Mi-e cugetul plin
de înserare.
Mi-e solitară veghea.
Mi-e visul o povară.
Tatălui meu, închisul,
îi port în taină zeghea.
Necrolog
Dealul acela trist,
din copilăria mea,
era un cosmodrom secret.
Un siloz cu suflete de om,
așezate, carte lângă carte, în cant.
Acolo, sub tutela lui Dante,
omenirea intră în neant.
Drept urmare am scris
un necrolog optimist
pe hârtie roz.
Am săpat de zor, ani în șir,
sub podea, în abis.
Să dezgrop cuibarele duhurilor.
Să le respir nemurirea,
Îmi sunt pline hambarele
cu fân din Marele Car.
Trupurile ne rămân pe Terra,
în loc de zălog.
Sufletele:
Nicăierea!
Siberia, în martie
Te rog să mă divulgi.
Să mă înculpi, să mă culci
sub bruși de ninsoare.
Când ninge cu soare fulgi,
în poeni presărate
cu bulbi de brânduși.
E plină Siberia, în martie,
de dizidenți ruși.
Romancieri geniali.
Hamali triști.
Edecari miopi.
Dictatorii nebuni,
Cu Luna-n Goruni,
Trag istoria-n gropi.
Către Cetitor
Păsările îmi scriseră
numele pe cer.
Peștii îmi scriseră
numele pe apă.
Cârtițele în pământ.
Să sper că la capăt
ești Tu, Cetitorule!
Privesc apa, cerul țărâna,
care nu vorbesc.
Numai mâna scrie cu pana,
cu sapa.
Mreana, șarpele, corbul,
nu fac istorie.
Nisipul nu are memorie,
nici trecut.
– Nu știu citi!
Spuse orbul.
Și îmi pipăi chipul de lut.
Te aștept
Unde e Mama?
Nici ea nu m-ar putea apăra
de mine însumi?
Există o Frică
de care doar Mamele
ne-ar putea apăra.
Cred că ele se întorc din moarte
și rostesc rugăciunea
de apărat pruncii.
Că pentru Mame
rămânem prunci pe veci.
Ele se întorc invizibile
pe avioane de hârtie,
pierdute, când eram copii.
Cu smeiele de hârtie și vânt,
le aud foșnind,
ca frunzele toamnei.
Frisoane
Noaptea, pe la cântători,
tremuram de reci frisoane.
Zumzet de albine-trântori.
Fulgere cu dinți de fiară,
clănțănind șuierători.
Mă dureau, fiori, ca spinii.
Îmi cântau în piept ordii
și viori de Paganini!
Se zvonea în gând o știre.
Mestecam în gură, ceară.
Chicoteau cu un râs subțire,
greierii în nopți de vară.
Pleoapele-mi sunt grele, Ioane!
Presimțiri de toane rele
nopțile coarne de taur.
În urechi îmi sună goarne.
Cârduri, trec lebede negre.
Mărgele de aur.
Anii!
Geneză
Dintr-o scânteie de fulger
s-au ivit pe cer o mie!
Dintr-o falangă de deget
făcui creangă, făcui cheie
și Cuvânt în strai cu ie.
Dintr-o așchie de coastă,
o frumoasă – coz, femeie.
Din moloz de vorbă proastă
și din otova Voroava,
mi-am ales nevastă – Slova!
Domnul Arghezi
E singur, e stungher!
Domnul Arghezi a căzut din cer.
Dar unde-a fost căzut e rană.
Cuvinte grele, vorbe de ocară.
El semăna cu sine, doar cu sine!
Îi pasă doar de călimări și pană.
Venit din Lună? Călător din stele.
Căci își găzi la noi casă și masă,
dor de țară.
Într-un târziu, pe-o miriște pustie
săpă fântânile cu apă vie.
Domnul Arghezi îmi bătu la ușă.
Își căuta străbunii în cenușă.
Referinţe critice
Mircea Vaida-Voevod – Caleidoscopica CINGĂTOARE FLORENTINĂ și literatura absurdului…
Mircea Vaida-Voevod
Caleidoscopica CINGĂTOARE FLORENTINĂ și literatura absurdului…
Cu oarecare îngrijorare, grăbit în zona crepusculară pandemică, Mircea Vaida -Voevod măcinat de gânduri și de întrebări fără răspuns, creează un roman modern, atipic, surprinzând frânturi din imaginea contemporaneității confuze, într-o rostogolire a valorilor consacrate, impunând o reevaluare a cutumelor și a prejudecăților fixate de-a lungul vremii. Gânduri, reflecții, amintiri, judecăți se asamblează în zona nebuloasă a „cingătorii florentine”, alunecând pe panta imaginației și a revelației, lansând ideea reconsiderării universului social și literar, cochetând cu viziunea absurdului învăluitor „ ca un soi de criză, de elogiu al nebuniei”( p.65).
Apărută la Editura Risoprint, Cluj-Napoca, 2021, povestea „Cingătoarea florentină” pare despinsă din complicațiile pandemice ale perioadei de restricții și ciudate răstălmăciri.
Îndelungate preocupări și tăinuite gânduri, cugetări de altădată, vizând marile probleme ale vieții, mereu sub sabia neprevăzutului, ale rigorilor bisericii, ale justiției generos remunerată, în ciuda trenării dosarelor, ale amânării pensionărilor „din viclenia ministerială” a unor calcule obscure și multe alte realități sunt promovate prin alegoria metaforică a cingătorii florentine, care apare și dispare, reapare în ciudate împrejurări în pandemia restrictivă, când oamenii își doresc distracțiile în cluburi, grătare savuroase și visează la drogurile care să le furnizeze iluziile râvnite.
Opiniile scriitorului pun sub semnul valabilității și autenticității principii considerate de neclintit, precum, conștiința, morala, iubirea, arta, sensul existenței, credința, justiția viața și moartea. Pandemia dezvăluie sensurile contradictorii ale unor principii și adevăruri, confruntate cu istoria și cu circumstanțele vremii. Pensiile nesimțite ale magistraților, rețelele de prostituție extinse în Europa, morțile suspecte de noul corona virus ale celor care luptau contra corupției se înscriu între accentele critice la adresa contemporaneității. Remarcăm suferința claustrării scriitorului în restricțiile izolării pandemice, care pune omul în fața unor realități dure, denunțând absurdul situațiilor anchilozate ale relațiilor interumane, a unor cutume care nu se mai potrivesc golului spiritual al schimbărilor. Precum Mateiu I. Caragiale, și Mircea Vaida-Voevod, se simte dator să consemneze realitățile vremii în schimbare, recurgând la originala metaforă a cingătorii florentine, realizată ca obiect de artă .
Asaltat de îngrădirile pandemiei, scriitorul „bătrân izolat, plin de viruși și comorbidități” nu mai valorifică amintiri familiale (fratele Alexandru „victimă inocentă a luptei de clasă”, bunica în vacanță la Karlovy Vary, încântată de poezia „Regina ostrogoților”, recitată de George Coșbuc), ci realizează atmosfera oarecum halucinantă, pendulând pe prezența imaginară a străinului, care „vine din viitor” , aducând „un artefact metalic, despre care nu s-a scris niciodată” ( p.13), ând adevărul că „multe ies la iveală peste ani ”, inclusiv în lumea prejudecăților.
Mircea Vaida-Voevod experimentează frânturi de antiliteratură, cochetând cu noncorfomismul mișcării de avangardă artistică, apărută în perioadă de criză a structurilor tradiționale. Pornind de la legenda ostrogotă, tricotând cu imaginația povestea reginei Amalasunda, înveșmântată sumar în sicriu doar cu centura de castitate, alunecând pe fluviu până în Deltă, amintește de artefactul descoperit după mii de ani de un pescar, care-l comercializează la Târgul din Florența, ajungând în posesia lui Leonardo da Vinci, care înnobilează această piesă, prin metalul folosit. După ani, ajunge să fie dată nurorii ca dar al socrului mare Caragea la nunta fiului său Costache.
Povestea lui Anastase, luat de o barză și dus departe, reîntors odată cu berzele, ne convinge că „oamenii sunt înclinați spre fabulație”. Legenda se împletește cu basmul despre ștrengarul băiat Niels, apoi cu furtul artefactului de la strănepotul lui Anastase, care era Povestitorul și memoriile străbunului Anastase despre ciuma lui Caragea, fiind asocieri pandemice deloc întâmplătoare, căci „ Ciuma lui Caragea e o ciumă reală, consemnată în tratatele de istorie (p.79). Și atunci se complota în taină pentru „Lex Nova”, când „destinul cu două fețe” convingea că „interesul poartă fesul”, când „lui Caragea vremea ciumei pare că îi priește”, căci „oamenii de acolo…nu se tem de nimic, nici de împărat, nici de lege”. O lume anormală, în care totul pare întors pe dos, aspecte caricaturale și grotești, situații care par disparate se încheagă într-o viziune unitară, pe alocuri ireală, centrată în jurul cingătorii florentine, simbol al prejudecăților învechite, trecute prin actualizări și transformări spre a fi în pas cu schimbările, fiindcă era „un obicei barbar, comparabil cu o cușcă, destinată păsărilor captive” (p. 93)
In această fantezie epică, autorul introduce elemente care localizează întâmplările în îndrăgita lui zonă a Bradului, pe malul Crișului Alb, a Dealului Lia, cu protopopul Corpade de la Brad, cu Părintele Arsenie de la Vața de Sus sau cu Mănăstirea Capucinilor din Baia de Criș etc.
Plimbânndu-ne prin Piața Sfatului din Brașov, amintind de Ciuma lui Camus și de cheia cingătorii florentine păstrată de stareța mănăstirii, însăilând detalii despre Ana Lia și povești din pivnițele Vaticanului și despre Bill Gates, scriitorul știe că „și obiceiurile, oricât de înrădăcinate, se pot frânge când intră în joc lăcomia omenească”(p.139). Prezența procurorului Șurșală, „care se lupta cu morile de vânt” aflase despre „un escroc al tranziției, în capitalismul nostru sălbatic, în evul parveniților”, poate chiar pe prispa pandemiei în plină migrație…într-o Europă a violenței”(p.194). Jonglând cu fapta și întâmplări haotice, pare firească înțeleapta concuzie: „Când e în discuție justiția divină, nu există hazard” (p.237).
În final, obișnuiți cu virusul pandemiei, aflăm și de cutremurul nimicitor, care dărîmase clădirea tribunalului, pe care era anunțul angajării personalului de specialitate „indiferent de studii, să fie oameni cumsecade” (p.257).
În acest amalgam de fapte și de întâmplări, autorul mixează adevăruri pe care le recunoaștem în preajma noastră, dezvăluite metaforic sub pretextul cingătorii florentine. Simțim revolta și dezaprobarea față de degringolada care pare declanșată de ciudata pandemie, schimbătoare a mentalității și a vieții oamenilor, prinși sub tăvălugul neprevăzutului.
Livia Fumurescu